Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

 

Читання дітей та дорослих:

          У процесі виховання дитини батьки часто шукають відповідь на запитання «Коли ж варто розпочинати навчати свою дитину, з якого віку?».

Відомий бізнесмен, один із засновників корпорації Sony та новатор у сфері виховання й навчання, пан Масару Ібука, влучно відповів на таке запитання, зазначивши: «Після трьох уже пізно».

          Слушну думку шановного бізнесмена можна доповнити та перефразувати так: «Після трьох вже запізно привчати дітей до читання». Людина засвоює у самому ранньому віці усі найголовніші навички та вміння, які потім стають їй у пригоді все життя. Однак, деякі з них неможливо набути, якщо згаяти свій шанс у період до трьох років.

          Це стосується й привчання дитини до читання, адже у більш дорослому віці прищепити дитині любов до книги буває вже набагато складніше. Зазвичай, маленькі діти сприймають читання, як приємну частину життя, маючи перед очима батьківський приклад. Або вперто уникають цього процесу в більш старшому віці, якщо на підсвідомому рівні у них не сформувався потяг до живого слова.

          У період життя людини від одного до трьох років відбувається  активне пізнання навколишнього світу: дитина за усім спостерігає, усе запам’ятовує, накопичує інформацію, починає висловлювати свої емоції, дивується та радіє новому, вчиться застосовувати отримані знання. Малюк починає розуміти складні взаємозв’язки між різними подіями та явищами. Цей період життя називають періодом раннього розвитку дитини.

          І саме у цей час книжка може стати при нагоді батькам, як універсальний помічник в процесі виховання дитини! Адже найважливіше, що привносять книжки у життя дітей - це співпереживання і несвідоме ототожнення себе із улюбленими героями оповідань. Книга пропонує яскраві та захоплюючі події, моделює різні можливі ситуації з реального життя, допомагаючи дитині краще пізнати світ, виявити своє ставлення до того чи іншого явища або поведінки героїв історій. Саме так закладається моральність, загальнолюдські цінності, виховується особистість.

          Але треба пам’ятати, що література має не лише повчати, але й розважати та відповідати внутрішньому настрою дитини. Деякі батьки вважають за необхідне з кожного твору виводити якусь мораль і відкидають за таким принципом просто смішні історії, веселі казки та віршики, вважаючи їх такими, що нічому не навчають. Іноді це буває хибним поглядом дорослої людини на твори для дітей, адже часто такі твори, що є на думку дорослого не глибокими та пустотливими, закладають у дитини почуття гумору, живі емоції, кмітливість, здатність до гнучкого асоціативного мислення. Тож, літературні твори мають не лише осмислюватися розумом, а ще й відчуватися серцем. Виховний ефект стане помітним пізніше, коли дитина трішки підросте і сама порине у активне суспільне життя, пізнає перші свої дитячі радості та печалі.

          А до того часу хай перші книги читають дітям батьки, а малюки вчаться любити, співчувати, дивуватися та радіти разом із героями книжок. Це змалку формує їх духовні потреби,закладає позитивне і доброзичливе ставлення до оточуючих. Тож, давайте надамо дітям цю можливість якомога раніше. Хай нашим девізом стане – «Жодного дня без книжки»!

          Батьків часто турбують три важливих питання: «Скільки можна читати?», «Як читати?», «Що саме читати?».

          Стосовно першого питання, то відповідь може бути така: «Читати можна стільки, скільки подобається дитині!». Якщо постає питання «Скільки потрібно читати?», то рекомендуємо читати з дитиною хоча б по 5-10 хвилин на день. Навіть якщо дитина не хоче терпляче сидіти та слухати, то можна читати їй фоном або переказувати своїми словами сюжети по книжкових ілюстраціях.

          Маленькі діти дуже рано проявляють особливості свого характеру –деякі надають перевагу віршикам, інші - творам про тварин, або захоплюються казками про королів та королев. Але у будь-якому випадку, намагайтеся читати різні твори. Краще дотримуватися золотої середини і не давати дітям зациклюватися на одній якійсь книзі.

          Книжки для дітей мають бути яскравими, жвавими, цікавими, написаними талановитою літературною мовою, сповненою гарних, зрозумілих висловів та плавних переходів. Має значення і якість видання - книги для малечі повинні бути виконані з якісного гарного паперу, щоб слугувати довше, не рватися та не втрачати привабливого вигляду. У іншому випадку діти швидко втратять інтерес до читання.

          Неможливо також переоцінити важливість книжкових ілюстрацій для посилення читацької привабливості книжок - оскільки у маленької дитини коло розуміння обмежене, твори повинні супроводжуватися значною кількістю зрозумілих, гарних зображень. Ілюстрації повинні бути точно співвіднесеними із текстом книги, щоб дитину не уводили в оману значні розбіжності картинки із текстом. Сьогодні багато дитячих видань містять досить абстрактні та умовні зображення, часто у суперечливій авторській стилістиці - тож, бажано уважно обирати книжки для малечі.

          Дітям віком від одного до трьох років, зазвичай, батьки читають короткі казки та історії, написані простими реченнями. У цей період життя не рекомендується читати твори з поганим завершенням. Сумна історія, у якій немає очікуваного справедливого завершення може стати причиною виникнення різних страхів, депресії, зневіри у головні принципи добра та справедливості.

          Батькам, які хочуть, щоб читання залишилося одним з улюблених занять дитини на все життя, слід взяти на замітку такі поради:

•        Читайте самі, подавайте гарний приклад вашій дитині!

•        Систематично відвідуйте бібліотеку! Покажіть дитині, як працює бібліотека і де можна знайти улюблені книги. Дозвольте дитині самостійно їх обирати.

•        Визначте час і місце для читання. Зробіть гарною традицією читання перед сном.

•        Не бійтеся хвалити дитину, якщо бачите її зацікавленість у книжках!

•        Вивчайте інтереси своєї дитини, обирайте літературу, що відповідає її віку та розумінню. Для цього необхідно особисто знайомитися із текстами.

•        Враховуйте психофізичні особливості, притаманні дітям різного віку.

•        Прагніть завжди читати малюку виразно. Але не засмучуйтеся, якщо у вас не дуже гарна дикція, не поставлений голос та інше. Ваші зусилля не будуть марними - для дитини головне, що з нею читає близька людина.

•        Прищепіть дитині дбайливе ставлення до книги! Добре, якщо в родині є своя бібліотека і культивується повага до печатного слова. Принаймні, книги мають зберігатися у певному місці. Дитину слід від самого раннього віку вчити, що книжку не можна рвати, її треба читати або розглядати обережно – вона «жива» і може розповісти багато захоплюючих історій.

•        Не читайте разом із дитиною поспіхом! Перетворіть читання на певний приємний ритуал. Дитина має сидіти у зручній позі – найчастіше малеча забирається до мами на коліна. Влаштуйте її так, щоб бачити реакцію своєї дитини на оповідання. Перший раз читайте «очі в очі», не відволікаючись на ілюстрації. Обов’язково поясніть те, що дитина не зрозуміла, і прочитайте текст ще раз.

•        Щоб не відбити у дитини бажання читати, ніколи не примушуйте її до читання, і не дивіться на годинник – керуйтеся тільки тим, чи зацікавлений малюк. Ніколи не соромте дитину (особливо у присутності сторонніх) за те, що вона мало читає – це може завдати їй психічної травми і навпаки відвернути від читання. Як і у багатьох інших випадках, привчати до читання можна тільки з любов’ю та терпінням. Гортаючи улюблені твори в

обіймах з дитиною, читаючи, розподіливши ролі між батьками, можна домогтися більшого ефекту, ніж надмірною суворістю та покараннями.

•        Обов’язково довірливо розмовляйте з дитиною, запропонуйте переказати прочитане. Коли дитина переказує, обережно спрямовуйте її увагу на головне, допоможіть пригадати якусь цікаву деталь.

•        Привчаючи молодшого школяра до уважного читання, навчіть його користуватися передмовою, післямовою, коментарями в книзі, робити записи та малюнки до прочитаного. Можна вести з ним читацький щоденник.

•        Використовуйте телебачення. Запропонуйте дитині порівняти художні твори з їх екранізаціями.

•        Поясніть дитині, що не можна читати при слабкому освітленні! Лампа повинна бути з лівого боку, а світло має падати тільки на книгу. Зазначте також, що необхідно давати відпочивати очам.

А головне – читайте разом із вашою дитиною, пориньте у світ її інтересів, станьте для неї провідником у морі друкованого слова!

 

Пошук
Календар
«  Квітень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Архів записів
Погода у Варві
Друзі сайту

Название сайта


Название сайта


Название сайта


Название сайта
Copyright MyCorp © 2021
Створити безкоштовний сайт на uCoz